Září 2013

Jak najít expirované domény s odkazy

23. září 2013 v 21:26
Tentokrát tady mám něco užitečného. Pro zkušenější z vás to nebude žádná novinka, ale věřím, že někdo touto cestou může najít slušnou doménu.

O co jde? Domény, na kterých kdysi byl nějaký obsah, a na které vedlo (a dosud vede) stovky odkazů, se mohou hodit jako odkazová podpora pro vaše projekty. Stačí tedy najít smazanou doménu s dostatečným množstvím kvalitních odkazů, zaregistrovat ji a dál s ní naložit podle chuti. Buď jen přesměrovat, a nebo na ní vytvořit nový obsah, případně obnovit ten předchozí (via www.archive.org).

Jak na to? Jako zdroj webů se výtečně hodí některý ze starších katalogů odkazů, kde je možnost řadit zápisy podle data. Například katalog www.najduvse.cz, který zřejmě nemá kontrolu funkčních odkazů a tak v něm můžete nalézt již dávno neexistující weby. Stačí zvolit kategorii, seřadit výsledky podle data vložení, překliknout na poslední stránku.... a jet jeden web po druhém ;-). Pokud nefunguje, hodíte url do MajesticSEO a omrknete odkazový profil. Pokud na doménu stále vedou odkazy, tak je na zvážení její opětovná registrace.

Většinou naleznete jen weby, na které vedou odkazy z katalogů. Někdy se ale poštěstí. Podobně jsem nedávno našel web, na který jsem během dne nahodil podobný obsah a už další den na něj začaly proudit desítky lidí z odkazů.

Je to taky prima způsob, jak si zaplácat doménové portfolio ;-).

Experiment - obsahový web #1

19. září 2013 v 16:44
Napadlo mne, že bych mohl i kromě nudných reportů přidat něco praktického. Jednou z takových věcí bude následující seriál o tvorbě obsahového webu.

Cíl je jednoduchý; mít do 6 měsíců obsahový web, který bude vydělávat 1 000,- denně.

Co mám hotovo? V době, kdy toto píšu, mám připravenou beta verzi webu u sebe na localhostu. Je zaregistrovaná cz doména bez historie. Mám připraveno několik článků na rozjezd. Je samozřejmě vybrané i téma webu (to ale neprozradím).

Jak dosáhnu cíle? Web bude spuštěn s cca 10 orignálními články o rozsahu 500+ slov. Po indexaci budu každý den přidávat jeden až dva články - publikace bude nastavena na autopilota. Jakmile návštěvnost překročí 50 UIP denně, tak začnu řešit reklamu (AdSense, Sklik, z části možná affiliate). Pokud budu uvažovat CPM 5,-, tak pro výdělek 1 000,- denně budu potřebovat 200 prokliků. Při CTR 5% to je návštěvnost 4 000 UIP denně. Získat tolik návštěvníků pro obsahový magazín nebude rozhodně lehké. Spíš se budu soustředit na ladění CPM a CTR. Ale to předbíhám.

Nemám danou metu, kolik by web měl mít článků. Jisté je to, že se web bude muset stále rozrůstat.

Nemohu nezmínit, že jsem se inspiroval u Fondila (http://seopizza.cz/cesta-k-vydelecnemu-webu-zacatky/), a taky u zahraničních blogů (Adsense Flippers).

Další report bude začátkem října, kdy už web bude zaindexován a začnu s lehkým offpage SEO.

Update. V komentáři správně zaznělo, že mám hokej v CPM. Samozřejmě návštěvnost 4 000 UIP by byla nutná pouze v případě, že by každý návštěvník zobrazil pouze jednu stránku/reklamu. Pokud budu uvažovat 4-5 zobrazených stránek na návštěvu, tak se dostanu na 800-1000 UIP.

Aukro - nejlepší affiliate program všech dob?

7. září 2013 v 8:22
Kdysi, když jsem začínal vydělávat první kačky online, tak už byl partnerský program od Aukra pěkně rozjetý. Když jsem se do programu registroval, mělo Aukro tuším přes milion registrovaných uživatelů. Prostě člověk by si řekl, že už to nemá smysl. Každý už tam je a těžko se dají vytěžit nové provize z prodejů a z registrací.

Tehdy jsem nové weby tvořil hlavně podle dat z našeptávače Seznamu. A jelikož bylo Aukro mezi nejhledanějšími slovy, tak jsem jen tak bokem spustil malý aukro webík. Brute force silou odkazů jsem jej posunul ve fulltextu a už první měsíc jsem na nových registracích vydělal 10 tisíc.

Aukro platilo za nového aktivního uživatele 150,- + nějaká procenta z poplatků (tuším 30% po dobu 1 roku). Denní rekord jsem měl asi 30 uživatelů + pár tisíc na poplatcích. Řadu měsíců Aukro program vydělával kolem 100 000,-. V podstatě šlo o pasivní příjem, protože o web jsem se skoro nestaral. Jen jsem přidával odkazy.

Pak to šlo všechno do kopru, ale o tom psát nechci ;-). Aukro beru jako nejlepší affiliate program, který na CZ webu kdy byl. Nevím o jiném affilu, kde by za tak málo práce, byly tak vysoké provize. Navíc v té době byla konkurence poměrně slabá (webů sice hodně, ale bylo snadné je ve fulltextu přeskočit).

Aukro před pár lety 150,- za registraci zrušilo, teď vyplácí už jen procenta z poplatků (více info na http://www.multiprogram.cz/). Nedokážu odhadnout, kolik aktuálně aukro weby vydělávají, ale hitparáda už to nebude. Před lety mělo přes 50 tis. měsíčně několik desítek affil partnerů.

Který provizní systém je podle vás v současnosti top třída?

Report za srpen 2013

4. září 2013 v 15:26
Je tu druhý report s výsledky mého podnikání. Jak se mi v srpnu dařilo?

Příjmy

Nepodařilo se mi získat žádný extra příjem (klient na odkazy, PR články nebo přímou reklamu).

U eshopů jsem provedl pouze kosmetické změny, které ale prozatím neměly větší vliv. V jednom eshopu za celý měsíc nepřibyla ani jedna objednávka, ačkoliv návštěvnost se pohybuje v průměru kolem 100 UIP denně. Je to divné a budu se muset nějakou analýzou prokousat k důvodům.

Hlavní eshop měl relativně dobrý začátek, ale pak bylo období 6, resp. 9, dní bez jediné objednávky. Přitom návštěvnost stejná a ceny také beze změny. Zisk je stále spíše symbolický.

Někdy mám pocit, že v oblasti eshopů jedu na mrtvém koni. Baví mě to, ladím obsah, dodělávám drobné nové funkce, buduju kvalitní odkazový profil, píšu newslettery... ale stále bez výsledku. Když spočítám strávený čas a náklady na propagaci, tak je tento můj eshop už dva roky ztrátový. Možná bych měl z koně sesednout, eshop prodat a vrhnout víc energie do výdělečnějších činností. Pokud se do konce roku obchod nezvedne (bez ohledu na Vánoce), tak asi už na jaře nezaseju a eshop prodám. Patrně všechny mé eshopy.


Provoz eshopů5 023,-
PPC (Etarget, AdSense, Sklik)19 251,-
Affiliate2 007,-
Prodej odkazů220,-
Přímý prodej reklamy0,-
Umístění PR článků0,-
Celkový příjem26 501,-

Oproti minulému měsici je to pokles o 1 195,-. K dosažení hranice 100 tis. zbývá 73 499,-. Bída. Za srpen moje konto zchudlo o cca 125 tis.

Upřímně jsem čekal udržení nebo lehké zlepšení. Pokles mě moc netěší, zvyšuje už tak vysokou hladinu stresu.

Co jsem dělal

V srpnu jsem hlavně plnil weby obsahem. Mám v zásobě ještě dost materiálu, který postupně nahodím na obsahové weby. Spustil jsem jeden menší affiliate webík, který na konverze teprve čeká, ale jakmile ho doladím a doplním více obsahu, mohl by žít vlastním životem s občasnou odkazovou podporou.

Na webu, který má v mém portfoliu nejvyšší návštěvnost, jsem přidal jednu funkci. Domníval jsem se, že to je přesně to, co uživatelé ocení. Zřejmě se stala někde chyba v odhadu ;-). Zmíněnou funkci zatím využili pouze dva návštěvníci, a z nich ani jeden naplno. Dám tomu čas. Po dvou týdnech je předčasné cokoliv hodnotit.

Plány na září

Září musí být měsícem tvrdé práce. Mám v plánu jeden black-hat experiment a jeden pokus jak přilákat zákazníky. Nové weby neplánuji, jen plnění stávajících stránek novým obsahem. Dnes už nemá smysl rozjíždět 5-stránkové infoweby s návštěvností 5 UIP.

Rád bych prodal nějaké odkazy a PR články.

Pokud to stihnu, tak se víc mrknu na obor financí (půjčky, pojištění atd.). Tuhle oblast jsem dosud hodně přehlížel. Je to sice asi nejkonkurenčnější obor, ale myslím, že bohatým obsahem a dobře navrhnutými call-to-action prvky se dá prorazit.

Za měsíc bude report lepší.

Klesají zisky z AdSense?

3. září 2013 v 9:34
Na Webtrhu se před pár dny objevilo zajímavé téma s meziročním porovnáním výkonnosti AdSense reklam. Nikdy jsem statistiky AdSense moc nezkoumal, ale tentokrát jsem si řekl, že se na srovnání mrknu.

Co jsem porovnával?

Vybral jsem období od 1.1. do 31.8. v letech 2010, 2011, 2012 a 2013. Zahrnul jsem všechny zapojené stránky.

Výsledky

rokCPCRPM
20101,219,38
20111,216,44
20120,886,25
20131,88
12,15

Z výsledků je patrný poměrně velký pokles RPM v roce 2011 a pokles ceny za proklik (CPC) v roce 2012.

V letech 2010 až 2012 je patrný celkový pokles všech ukazatelů. V tomto období jsem se o AdSense reklamy moc nestaral, neřešil jsem optimální umístění ani formáty reklam. Jen jsem u textových reklam vždy nastavil barevné schéma podle barev na webu (odkazy stejnou barvou).

Jelikož jsem v podnikání nakročil do pěkně velikého lejna, tak jsem se letos musel do AdSese trochu opřít a zapracovat na efektivitě. To se jak vidno podařilo. CPC i RPM je za sledovaný úsek nejvyšší.

Nejvýdělečnější český web měl v roce 2012 CPC 1,47 a RPM 5,34. Letos je na hodnotách CPC 1,89 a RPM 11,43. Je to hlavně tím, že jsem se snažil vytřískat z webu maximum (více reklam, lepší umístění). Zvýšil se i CTR na 0,61% z 0,36%.

Web, který jsem nahodil a víc se o něj nestaral, ze stejného oboru má hodnoty mírně klesající až vyrovnané. Za období 1/2012 až 8/2012 je CPC 3,11 a RPM 39,68, v roce 2013 pak CPC 3,31 a RPM 35,45. Jedná se ale o anglický web s o řád nižší návštěvností.

Pro srovnání jsem mrknul i na web, který prakticky od začátku běží ve stejné podobě, reklamy jsou stále na stejném místě a ve stejném počtu. V roce 2012 byly hodnoty CPC 2,64 a RPM 7,87, letos je CPC 3,51 a RPM 13,70. Návštěvnost se drží dlouhodobě kolem 900 UIP. Je to ale jiný obor než předchozí dva weby.

AdSense mi bůhvíproč dovolí reporty stránek jen od roku 2012, delší srovnání by bylo zajímavější.

Co z toho vyplývá?

Popravdě nic moc - porovnání je příliš povrchní. Obecně se dá říci, že pokud se o optimalizaci reklam nestaráte, tak klesá CPC i RPM. Pro udržení a zvýšení efektivity je nutné neustále hledat lepší umístění reklam a způsoby, jak zvýšit CPC a RPM. Už to není o tom, že nahodíte reklamy a zaposloucháte se do cinkotu dukátků.

Pro více vypovídající závěr by to chtělo udělat hlubší analýzu (porovnat obory, vliv návštěvnosti, výnosnost klíčových slov, formáty reklam...). Na to ale nemám čas, neboť krachuji ;-).

A jak jste na tom s AdSense vy? Máte stejné příjmy, nebo jejich udržení stojí více a více práce?