Report příjmů za leden až červen 2017

8. července 2017 v 10:55
Po dlouhé době jsem tu s novým přehledem příjmů z mého online podnikání. Jelikož jsem měsíční reporty dost zanedbával, tak to tentokrát vezmu na půlroční bázi. Takže jdeme na to...

Leden jsem začal ve velkém stylu a počet objednávek v eshopu se zastavil na 295, což je o 80 víc než v lednu 2016, paráda. Tržby narostly ze 187 na 275 tisíc. Zisk vyšel cca 90 tisíc. Meziročně byl růst, takže si v podstatě nebylo na co stěžovat. Nevyzvednuté zásilky byly jen 4.

U ostatních příjmů to jakžtakž šlo. Za prodej PR článků a odkazů bylo asi 5 000,-. V PPC se mi podařilo získat prokliky za 16 000,- a v affilu cca 17 000,-. Celkem to tedy vychází kolem 128 000,- zisku za leden.

V nákladech jsem byl asi zase kolem 30 000,-, hlavně mě tíží asi 500 domén (měsíční obnova vyjde asi na 6 000,-) a pak jsem investoval pár tisíc do textů.

Únor se rozjížděl velmi pozvolna a prakticky až téměř do konce měsíce jsem byl meziročně v mínusu (jak objednávky, tak i tržby). Koncem měsíce jsem ale rozeslal newsletter, a tak jsem výsledek trochu zachránil. Suma sumárum jsem dosáhl na tržby 233 tis. (2016 bylo 229 tis.) a počet objednávek 254 (2016 bylo 282). Nevyzvednutých bylo 5. Čistý zisk na hranici 80 000,-.

Slabší růst tržeb mě zarazil, ale moc jsem to ještě neřešil. Sice jsem kdesi slyšel, že ecommerce obecně roste o 20 % ročně, ale v tu chvíli pro mě bylo hlavní, že tržby neklesly. Ikdyž varovný signál byl v menším počtu objednávek.

Další příjmy byly z prodeje odkazů a článků ve výši 4 000,-, PPC 15 000,- a affiliate cca 16 000,-. Takže podobně jako v lednu, žádný dramatický propad.

V březnu se eshop zase trochu více nadechl a objednávek bylo 281 (nevyzvednuté 3) a tržby 256 000,-, meziročně lehký nárůst obojího (240 obj. vs 219 tis. obrat). Průměrná objednávka se držela nad 900,- a čistý zisk byl skoro 70 000,-.

Další příjmy opět lehce klesaly - PR články a odkazy tentokrát jen za 1 500,-, PPC reklamy za 14 000,- a affil celkem pouze za 9 000 Kč.

No a přišel duben a už to jelo ;-). U eshopu byl pokles na obou frontách - počet objednávek 214 (oproti 226) a tržby 206 tis. (oproti 218 tis.). Staral jsem se hlavně o vyřizování objednávek a moc jsem nepátral po důvodech, proč to klesá. Přeci jen ten meziroční pokles nebyl tak výrazný. Ikdyž mě napadlo, že třeba v mém oboru jsou takové tržby strop a s přibývající konkurencí už nepůjde moc kam růst.

Popadaly i další příjmy. Články a odkazy za 4 500,-, PPC 13 500,- a affliate cca 9 000,-. Úplně mi vypadl příjem z jedné affiliate sítě, kde jsem ještě před rokem fakturoval 5-10 tisíc, teď se sotva dostanu na výplatní minimum. Většinu dní v přehledu konverzí svítí nuly. Vypadly tam nějaké konverzní kampaně, ale také drasticky klesl počet prokliků z webů.

Květen byl už trochu depresivnější. U eshopu jsem byl od začátku měsíce meziročně ve velkém mínusu, ke konci se to lehce spravilo, ale i tak jsem skončil jen se 184 objednávkami a 180 000,- v tržbách - v roce 2016 to bylo 205 obj. a 215 tis. obratu.

Nejsem si jistý, jestli to byl konec května nebo už červen, ale už jsem pomalu začal propadat lehké depce a snažil se odhalit příčinu poklesu. Nejprve jsem hledal nějaké tipy, jak zvýšit počet objednávek. Výsledkem byly kosmetické změny ve velikosti tlačítka "Koupit" a v jeho barvě. Zoufalost no ;-). Taky jsem upravil ceny některých produktů.

Jednoho večera jsem se ale ponořil do Google Analytics a nebylo z toho věru dobré spaní. Fakta byla neúprosná - konverzní poměr 99 % procent podstránek klesl meziročně o 30 až 90 %, návštěvnost z miniwebů klesla o desítky procent a stejně tak i konverze. Ačkoliv jsem měl meziročně celkovou návštěvnost o 10 % vyšší, tak konverzní poměr se rázně propadl; nyní jsem někde na úrovni 0,4 až 0,5 %.

Samozřejmě jsem hned googloval, co dělat, když klesají konverze a co zlepšit. No zjistil jsem, že skoro všechny tipy mám už zapracované. Jediné, co nemám, tak je responzivní verze webu a vzhledem k tomu, že mobilní návštěvnost rapidně stoupá, tak v tom může být onen háček.

V Google Analytics jsem alespoň nalezl spoustu reportů, které jsem dříve nestudoval. Třeba jsem si meziročně porovnal návštěvy a konverze produktových stránek. Co jsem zjistil? Třeba to, že suverénně nejprodávanější produkt se už téměř neprodává. Nechci psát, o co jde, ale představte si to asi tak, jako bych prodával hračky a měl jsem v nabídce i fidget spinner. Prostě po nějakém čase se takový produkt dostane do všech obchodů a prodeje se rozmělní. U mého produktu je to asi tak, že loni jsem prodal 50 ks za měsíc a letos třeba 1 nebo žádný. A to jsem byl o 50 % dražší než srovnatelná konkurence. Na druhou stranu by mě to nemuselo mrzet, protože to je zboží s nízkou marží (jsem zvyklý na 35-45 %, tady jsem měl 20 %) a navíc se většinou dostalo do kolonky "nevyzvednuté zásilky" a ani se z něj nerekrutovali stálí zákazníci.

Květen mi tedy dal pěkný políček a jasně nastavil priority - vytvořit mobilní verzi webu a dál analyzovat co se vlastně na eshopu děje. A nejen analyzovat, ale taky mít štěstí na to, přijít v čem je chyba, co je příčinou.

Ostatní příjmy nemá cenu řešit, klasický pokles ;). Celkově byl květen hodně špatný měsíc. Hlavně psychicky to byla zátěž. Trochu pocity bezmoci, když koukáte na klesající grafy a netušíte, čím to je a co rychle udělat, aby se to otočilo.

Možná je chyba v tom, že podnikám sám a nemám nikoho, kdo by z pohledu zvenčí jasně pojmenoval problémy, které třeba nevidím. Je docela možné, že utápím příliš mnoho energie v nedůležitých věcech a nevěnuji se těm základním.

Jde se dál. No, červen naštěstí přinesl velice malé povzbuzení. Obraty i objednávky nebyly žádné terno, ale alespoň šlo o meziroční růst - 173 vs 163 objednávek a 175 tis. vs 144 tis. v obratu. Je v tom určité pozitivum, protože jak odpadl ten prodejní hit, tak tím pádem narostly objednávky od stálých zákazníků a nových s tím, že kupovali zboží, které není na každém rohu.

V dalších příjmech to nebyla žádná sláva - články a odkazy za 5 000,-, PPC 12 500,- a affiliate bude asi kolem 10 000,-. Celkem příjem vychází na nějakých 85 000,-, což je bohužel dost málo na to, abych zaplatil všechny mé životní náklady (jen náklady podnikání jsou 25 000,- bez daní a odvodů).

Zhodnocení

Pozitivní konec minulého reportu jsem trochu přepálil ;-). Mít minimální tržbu eshopu 250 tis. mi asi ještě nějaký čas potrvá. Věřím, že to díky mobilní verzi (kterou stále nemám) zlepší a navíc mi poroste počet zákazníků a hlavně těch stálých. Vzhledem k tomu, že na skladě už moc financí nemám, tak to bude trošku nervíček. Snad přežiju léto a předvánoční období ukáže nové obzory a dimenze obratu.

Přes léto hlavně musím makat na té mobilní verzi a doprogramovat funkce, o které si zákazníci píšou. Ještě můžu prozradit, co mám v plánu za drobnosti - slevové kupony (na slevy slyší holt každý), sledování opuštěných košíků a následné nabídnutí slevy nebo jen připomenutí (opuštěné košíky už nahrubo sleduju a vídám tam stálé zákazníky...), segmentaci newsletteru a vylepšené transakční emaily (momentálně posílám jen potvrzení objednávky, email o odeslání neposílám, protože jsem líný - ikdyž na to mám šablonu v Outlooku).

To bude tentokrát asi vše. Chtěl jsem původně ještě psát o tom, jestli má smysl byznys plán před začátkem podnikání, o vlivu přechodu na HTTPS, o vznikající konkurenci atd. Ale snad příště.

Jen ještě zmíním pár nepříjemností. První je ta, že dělám hrozně moc chyb v objednávkách. Nepočítám to, ale určitě se každý týden stane, že zapomenu něco přibalit a nebo pošlu něco jiného. Přičítám to stresu, nemám teď moc vnitřní klid.

Pak mě naštvala jedna starší paní. Objednávala po telefonu a byla docela zmatená. Neustále se vyptávala na jeden produkt, hovor zabral asi 20 minut s tím, že objednala věc za 50,- s hromadou zbytečných keců. Už v první minutě jsem zavětřil red flag. Když diktovala adresu Brno, Cejl... tak byl druhý red flag. Když říkala něco o tom, že pošťák musí volat na mobil, protože mají vylámané zvonky, tak to byl regulérní red alert. Ale na to jsem nedbal a zásilku poslal. Myslím, že konec si domyslíte... ;-).

Smutnější byla příhoda, kdy mi volala paní, že by chtěla vrátit zboží, protože manžel zemřel a už to nevyužije. Nebylo to vůbec příjemné, protože jsem si s ním před objednávkou napsal pár pohodových emailů, kde jsme řešili zboží. Den po tom, co přišly peníze na účet, zemřel...
 

7 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Michal Michal | 14. července 2017 v 1:19 | Reagovat

Konecne report :) Klesajici konverze muzou byt i teplym pocasim, i kdyz responzivni design je v dnesni dobe uz fakt nutnost.

2 Petr Petr | Web | 16. července 2017 v 23:53 | Reagovat

Ten propad v květnu bych přikládal teplému počasí a obecně i nějaké statistické odchylce. Více by mi vadilo, že celkově eshop meziročně příliš neroste.

3 nnm nnm | 30. července 2017 v 18:55 | Reagovat

Diky za dalsi zajimavy report a urcite responzivni web neodkladat

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama