Konec nebo restart?

31. srpna 2018 v 9:54
Po dlouhém rozmýšlení jsem se rozhodl, že sepíšu kratší update o mém online podnikání. Bude to asi hlavně o tom, jak se vše sype.

Koukám, že poslední report byl za prosinec 2016 - ani jsem netušil, že je to tak dávno. A jak ho tak pročítám, tak byl příjemně pozitivní :).

A jaký byl následující rok 2017? Co se týče čísel eshopu, tak vůbec ne špatný. Tržby se z 2,5 mil. zvýšily na 2,83 mil., počet objednávek poskočil z 2 659 na 2 942 (o chlup unikla bájná třítisícovka). Průměrná objednávka se zvedla jen mírně z 942,- na 962,-.

A co letošní rok 2018?

To už je kapánek smutnější povídání. Začátek nevypadal vůbec špatně. Až do června jsem se držel +- loňských čísel. Sice ubylo mírně objednávek, ale zase se zvýšila průměrná objednávka k cca 1 100,-. Trochu mě zarazilo, že mám málo nových zákazníků a objednávájí jen stará známá jména.

Někdy v dubnu/květnu jsem se hlouběji ponořil do Google Analytics a zjistil jsem docela nemilé věci - napříč prakticky všemi zdroji klesl konverzní poměr na +- polovinu. Stejně tak návštěvnost z ministránek.

U ministránek dokáži pochopit nižší návštěvnost vlivem horších pozic, ale tak brutální pokles konverzního poměru eshopu nechápu. Jediné, co mě napadlo, tak jsou přístupy z mobilu, pro které nemám eshop optimalizovaný. Problém je, že meziročně jsou přístupy z mobilů jen lehce zvýšené.

Větší pokles přišel v červnu, kdy jsem meziročně klesl na 143 objednávek (172) a na tržby 156 tis. (173 tis.) s tím, že jsem asi 6 tisíc investoval do Adwords. Červenec se díky Adwords podařilo ustálit na podobné výši jako loni. Sice stále velmi nízko, ale se slabými letními měsíci musím počítat; obzvlášť při letošních vedrech.

Brutalita ovšem nastala teď v srpnu. Vyřídil jsem pouze 106 objednávek (dnes je 31., tak možná ještě nějaká objednávka přiletí) v tržbě 122 tis. (loni 168 obj. a 150 tis.). Opakující zákazníci se postarali o průměrnou výši objednávky 1 153 Kč.

Meziročně mi v srpnu docela spadla návštěvnost - Google -21 %, Seznam -50 %, Direct -17 %. Návštěvnost z Google a Seznamu má o 40 % nižší konverzi. Snižující se návštěvnost je teda patrná už od začátku roku.

No, teď zjistit, čím to je. Popravdě nevím. Pracuji na responzivní verzi eshopu - věřím, že potom nastane boom. Přeci jen z mobilů mám konverzi asi 0.015 %. Teoreticky by se počet objednávek mohl zvýšit o 30-40 %. Budu muset přepracovat popisky a celkově zlepšit SEO (asi získávat lepší odkazy než z ministránek a magazínů).

Eshop restart

Před delším časem jsem se zapojil do Eshop restartu. Ano, vím - je to trochu zastarelé (videa z roku 2015) a v podstatě nic nového. Ale je tam několik velmi dobrých videí, třeba o popiscích (celkově Modul 3 je výborný). Poznatky pomalu zapracovávám a sepisuju to-do list, ale poslední dobou mi všechno hrozně dlouho trvá a kolikrát nevím, co dřív. Tím myslím, určit si priority - třeba 1) upravit popisky 20 nejnavštěvovanějších produktů s nízkou konverzí 2) vylepšit transakční emaily a celkově komunikaci se zákazníkem 3) rozšířit kontaktní stránku o fotku a "příběh".

Kolikrát si i říkám, že jsem v tunelu a kdyby se na moje podnikání podíval někdo nezaujatý, tak by třeba hned viděl, co dělám nesmyslně a špatně. Popravdě o konzultaci s nějakým expertem uvažuji. Dělá to ale vůbec někdo?

Ostatní příjmy

Ze zbytku vydělává prakticky už jen jeden web (jedna z mých nejstarších domén) stovku denně na Adsense + semtam nějaké drobné z affilu. Pak mám pár webů napojených na CJ.com, kde mám měsíčně 7-13 tisíc. Nižší tisíce měsíčně ještě mám z PR článků a odkazů. Budu muset provětrat doménové portfolio (stále cca 400 kusů), zrušit server a webíky asi nechám na několika multihostinzích.

Černý Petr

A teď trochu z jiného soudku. Aby těch problémů nebylo málo, tak na mě padl jackpot v podobě akce jednoho kontrolního orgánu. V prvním dopise sice byla větička "na základě občanského podnětu", nicméně jsem zjistil, že to byla cílená celostátní akce a nemusím podezírat konkurenci ;).

O co konkrétně šlo nemohu sdělit (= nechci ;)). Ale o tom problému jsem věděl, ale nebral jsem ho moc vážně, protože "to tak měl každej". No, přišlo pár obálek s modrým pruhem. Provinění jsem vyřešil a myslel jsem, že je to ok a obejde se to bez pokuty. Po čase mi ale přišlo Oznámení o zahájení správního řízení, takže momentálně čekám už jen na výši pokuty. Pokud to bude třeba 20 tisíc, tak holt zatnu zuby a pojedu nějak dál s nabytou zkušeností. Pokuta nad 50 tisíc už ale pro mě bude asi likvidační, a jelikož eshop nabral negativní trend, tak to nevypadá vůbec dobře... Už nemám moc věcí, co bych mohl prodat a měly nějakou hodnotu. Stále se ale držím svého hesla, že zatím vždycky všechno nějak dopadlo a nakonec dobře (nějakým způsobem). A navíc nejsem ještě tak starý, aby věci dopadaly zle.

Historka, jak jsem šel vybrat do bankomatu peníze na zboží, sebral jsem kartu, ale peníze jsem tam nechal, to už je jen k pousmání... :)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Gusta Gusta | 31. srpna 2018 v 17:53 | Reagovat

Řekl bych, že se celej online strašně rychle "profesionalizoval" a tohle je důsledek. Podobný osud postihl prakticky všechny lidi, co reportovali svůj biz, třeba Michal Kurečka nebo Pepa Kroupa. Je to škoda ...

2 Vojtěch Audy Vojtěch Audy | E-mail | Web | 31. srpna 2018 v 23:33 | Reagovat

Bez důkladné analýzy je těžko říct, proč to tak je, ale jak už psal Gusta, trh se "zprofesional" na obou stranách. Jak na straně eshopu, tak i na straně uživatelů. Dneska už nestačí mít eshop a hotovo, ale je potřeba být aktivní na facebooku, instagramu a dalších sítích, nejlépe mít nějakou přidanou hodnotu a tvořit tzv. mikrokonverze.

Navíc nevím, co prodáváte, ale pokud je to "čínské" zboží, tak to si lidi čile objednávají na Aliexpresu sami. Někde jsem četl, že hrubým odhadem Aliexpress může dělat na českém ecom až 30 % trhu.

3 Jan Pokorný Jan Pokorný | E-mail | Web | 8. září 2018 v 21:00 | Reagovat

Ahoj,
pokud bys měl zájem, pošli mi do mailu nějaké info, klidně se ti na e-shop nezaujatým okem podívám, třeba něco vymyslím.
Potom mám také 150 webů, které by se daly využít pro linkbuilding. Třeba vymyslíme nějaký barter, výměna odkazů apod.
Zajímaly by mě i ty affiliate weby, pokud bys prodával, ale jinak se toho také docela bojím, návštěvnost mi padá spíše z Googlu po updatu v srpnu, Seznam se docela drží.

4 Jirka Jirka | Web | 20. září 2018 v 7:33 | Reagovat

Že kolísá návštěvnost (a s tím počet konverzí) jsem si už zvykl a většinou se to pak dá nějak napravit, optimalizovat PPC apod.
Co mi přijde ale hodně divné je ten velký pokles konverzního poměru u organicu (o 40 %). Možná by stálo za to zkusit nějakého experta na Analytics (napadá mě Kuba Drahokoupil nebo Honza Tichý) a prozkoumat, kde se ti lidé ztrácí a co zapříčinilo ten pád...
Jinak konverzní poměr na mobilu 0,015 % je opravdu tragédie. Trochu se divím, že v září 2018 ještě nemáš responzivní web. Pokud už se na něm dělá, určitě to obchod nakopne.
P.S.: Ze zvědavosti by mě zajímalo, o jaký shop se jedná

5 M M | 3. října 2018 v 1:32 | Reagovat

nekonecne refreshovani blogu se vyplatilo :] diky za dalsi zajimavy prispevek. A stim bankomatem se mi stalo to stejne sice jen s 2000 ale i tak. Preji hodne stesti a na responzivnim eshopu zamakej

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama